Top 25 van de jaren ’10 – #18

14 dec

Doe Maar – 12 februari 2013, Amsterdam, Heineken Music Hall

Het album 4us was in 1984 Doe Maars laatste en wat mij betreft veruit mooiste kunstje. Het was na de eerste paar delen van Kinderen Voor Kinderen het eerste album waarvan ik grote stukken woordelijk mee kon zingen. Ik was een jaar of 8. Dus ik ging van “O als die afwas maar eens af was” naar “Je loopt je lul achterna”.

Ik had de talloze reünie-tours vanaf 2000 bewust overgeslagen, want niet echt zin in een massaal meezingfeest. Maar de tijd was rijp, vond mijn broer. Hij kende een heel leuk tentje, daar speelde een prima bandje, en ik moest gewoon maar eens meegaan. Hij had groot gelijk. Mijn ‘angst’ bleek ongegrond namelijk. Deze avond draaide het alleen maar om de muziek.

‘Gewoon’ een bandje dus, bestaande uit louter rasmuzikanten. Extra mooi dat die elkaar oprecht de spotlights gunden. Dus: gitarist Jan Hendriks als een soort frontman tussen Ernst en Hennie in. Het speelplezier waaide over naar het publiek, dat zichtbaar genoot. En hoorbaar, want ja, er werd natuurlijk wel massaal meegezongen. Dat 8-jarige jongetje van toen liet zich ook niet onbetuigd. Maar het werd geen carnaval, dit was nostalgisch genieten.

Een niet te onderschatten factor in de beoordeling van concerten is ‘het gezelschap’, de voor- en de napret. Maar ik probeer dat in de verslagen doorgaans achterwege te laten, want: niet echt boeiend voor wie er niet bij waren. Maar nu ontkom ik er niet aan: wat hebben we gelachen en wat heb ik me suf genoten deze avond. Met wat er een jaar later allemaal zou gebeuren, blijft dit voor altijd een ongelooflijk dierbare herinnering. Goed idee was dit, Remco…

WEETJE (waarvan je je af kunt vragen of iemand het wil weten)

Ik zag precies 100 Nederlandstalige concerten. O, wat toch weer een cadeautje, als je iets gaat uitzoeken, en er komt precies 100 uit!

1 – Engels – 418 concerten
2 – Nederlands – 100 concerten
3 – Noors – 6 concerten (6 keer Kaizers Orchestra)
4 – Braziliaans – 1 concert (Bebel Gilberto)
4 – Afrikaans – 1 concert (Chris Chameleon)
4 – Instrumentaal – 1 concert (Toots Thielemans, Blue Note, New York City)

(festivals buiten beschouwing gelaten, dj-achtige toestanden met samples enzo heb ik voor het gemak als Engels beschouwd)

Plaats een reactie